Het is misschien even schrikken, maar slechts 2 op de 10 medewerkers voelt zich thuis in de eigen bedrijfscultuur. De overige 80 procent voelt zich niet of nauwelijks verbonden met de cultuur van het bedrijf. Hun betrokkenheid en bevlogenheid is laag. Dat maakt de kans dat ze solliciteren naar een andere baan veel groter, net als de kans op het ontwikkelen van een burn-out. Ook presteren ze beduidend minder dan bevlogen en betrokken collega’s.
Dat blijkt uit recent onderzoek van het onderzoeksbureau Gallup. En hoewel het onderzoek Amerikaanse bedrijven betreft, gelden veel conclusies ook voor de Nederlandse bedrijfscultuur. Zeker in tijden van een krappe arbeidsmarkt is dit soort kennis belangrijk. Veel bedrijven geven steeds hogere bedragen uit aan recruitment en arbeidsmarktcommunicatie om bestaande gaten op te vullen. Maar daarmee verandert de aantrekkelijkheid van het bedrijf feitelijk niet. Wie er echter in slaagt de bedrijfscultuur te verbeteren, wordt aantrekkelijk voor nieuw talent, en dempt ook sterk het verloop.
Gallup voert al jaren onderzoek uit naar de bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers. En keer op keer blijkt dat werknemers en teams die zich het sterkst verbonden voelen met de organisatiecultuur, meer betrokken, minder opgebrand en minder geneigd zijn hun werkgever te verlaten.
Hybride werken vergroot betrokkenheid
Opvallend detail daarbij is dat mensen die deels op afstand en deels op kantoor werken zich meer betrokken voelen (23%) dan hun collega’s die altijd thuis of altijd op kantoor werken (19%). De angst bij veel managers dat thuiswerken de binding met de bedrijfscultuur vermindert, is dus niet terecht.
Een ander resultaat uit het onderzoek, en dat is niet heel verbazingwekkend, is dat bijna 4 op de 10 de leiders van organisaties (het topmanagement) zich sterk verbonden voelt met de bedrijfscultuur. Vergeleken met de lage betrokkenheid van hun medewerkers is dat best een groot verschil dat nader onderzoek verdient.
Managers, zeg maar de teamleiders en afdelingshoofden, hebben een lagere betrokkenheid (24 procent) dan de leiders in een organisatie. Dit is nader onderzocht en hieruit blijkt dat veel managers zelf aan den lijve ervaren dat de boodschap op papier (bijv. de focus op klantgerichtheid) lang niet altijd overeenkomt met wat het bedrijf in werkelijkheid doet.
Hoe bereik je een aantrekkelijke organisatiecultuur?
Recruitment en arbeidsmarktcommunicatie, hoe belangrijk ook, gaan niet helpen de bedrijfscultuur te verbeteren. Terwijl een betere bedrijfscultuur dus wel essentieel is voor behoud van en het aantrekken van toptalent. Vraag is dan hoe je een aantrekkelijke organisatiecultuur bereikt? Gallup geeft enkele aanbevelingen:
- Zorg voor een duidelijke missie en doel van de organisatie waarop medewerkers zich trots kunnen voelen;
- Creëer effectief leiderschap (en communicatie);
- Verruim de mogelijkheden voor ontwikkeling en groei van medewerkers.
Hoe je dat bereikt en welke instrumenten je inzet, gaat te ver om nu uitgebreid te beschrijven, maar een telefoontje of mailtje naar Bold Move kan een hoop verhelderen. Zeker is dat een aantrekkelijke en geloofwaardige bedrijfscultuur niet vanzelf komt, maar wel essentieel is voor een gezonde toekomst van elke organisatie.