Veel directeuren geloven dat het sturen van hun managers naar een leiderschapstraining dé oplossing is voor structurele problemen in hun teams. Maar in werkelijkheid is dit hoogstens een deel van een aanpak, een pleister op de wond.
Waarom?
Een training verandert niet automatisch de dagelijkse cultuur of gewoontes binnen een organisatie.
Duurzame verhoging van prestaties en engagement vereisen een systematische aanpak. Onze management training TOPManagers omvat daarom zowel samenwerking met de directie via een stuurgroep (invloed op beleid en gedrag) als objectieve metingen van uitkomsten (engagement) om bij te kunnen sturen.
Als je écht betrokken en bevlogen medewerkers wilt, moet je structureel aan de volgende zaken werken:
1. Sterk leiderschap, verankerd in de cultuur
De belangrijkste directiekeuze ligt in het opstellen van goede managers. Want zij bepalen voor 70% het engagement van hun teams. Dat leidt tot productiviteit. Managers moeten heldere verwachtingen, informatie en inspiratie ontvangen. Managers zijn er om medewerkers te ontwikkelen en ondersteunen.
That’s it! Het team doet het werk met zo min mogelijk aansturing. Hou de management KPI’s in de gaten. Bij opvallend veel verzuim, verloop en incidenten, bespreek je dat.
2. Duidelijke doelen en verwachtingen
Managers en medewerkers presteren het beste wanneer ze weten wat er van hen verwacht wordt. Doelen zijn helder en concreet en worden regelmatig, (eens per 1 á 2 weken een kwartier) besproken volgens een strak format.
3. Ontwikkeling en groeimogelijkheden bieden
De beste medewerkers blijven bij een organisatie die investeert in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit vraagt continue aandacht voor carrièreontwikkeling. Gebruik iemands specifieke top 10-talenten (CliftonStrengths) als taal en daag medewerkers (en managers) uit.
4. Het juiste talent op de juiste plek zetten
Iedereen heeft een top 10 van talenten om in te zetten. De match met de plek en rol in de organisatie is super belangrijk voor iemands prestaties en betrokkenheid. Alle mensen zijn goed. Maar niet op elke plek!
5. Een cultuur van open communicatie en feedback
Medewerkers willen zich gezien en gehoord voelen. Dit vraagt om een cultuur waarin vertrouwen, regelmatige feedforward en transparante communicatie centraal staan. Managers moeten zichzelf goed kennen om medewerkers goed te kunnen zien. Ook daarvoor zijn de CliftonStrengths goed bruikbaar.
Werken aan medewerkersbetrokkenheid en duurzaam leiderschap vereist een evidence based en brede aanpak. Het gebruik van talenten en kennis over wat medewerkers betrokken maakt, zijn cruciaal. Een eenmalige training kan dit nooit opleveren.
Daarover gesproken: wij bieden een resultaatgarantie! Wij maken onze factuur deels afhankelijk van jouw resultaat. Stuur me even een bericht en ik vertel je met alle plezier wat ik voor jouw bedrijf aan mogelijkheden zie.
