De mate van betrokkenheid van managers en medewerkers is medebepalend voor een positief klantenoordeel. Zij zijn immers hét visitekaartje en het gezicht van een organisatie. Geen klant is positief over een bedrijf gaan oordelen na geholpen te zijn door een medewerker die niet betrokken is bij de organisatie. Die betrokkenheid meten loont elke organisatie.
Of een medewerker betrokken is, zie je op veel manieren.
Ze
- doen een stapje extra,
- werken over,
- ze komen, ondanks een verkoudheid, toch werken omdat het druk is,
- staan een collega bij,
- nemen om 2 voor 5 de telefoon op …
Dit is allemaal geen enkel probleem voor een betrokken medewerker.
10 procent hogere klantbeoordelingen
Wanneer betrokkenheid (of engagement) in alle lagen van het bedrijf aanwezig is, blijft dit ook bij de klant niet lang onopgemerkt. Dat uit zich bijvoorbeeld in klantbeoordelingen die 10% hoger uitvallen. Ook op veel andere gebieden laat dit in positieve zin haar sporen na. Zo stijgt de productiviteit met 17% en valt de gemiddeld behaalde winst zo’n 20% hoger uit. Wanneer alle voorwaarden kloppen, heeft dit tevens impact op de gezondheid van het personeel.
Door rekening te houden met de belangrijkst voorwaarden die medewerkers stellen aan hun engagement, is het mogelijk een sfeer te creëren waar iedereen graag deel van uitmaakt zonder dat iemand verzaakt.
Dalende percentages op het gebied van personeelsverloop (-25 tot -65% afhankelijk van de branche) en ziekteverzuim zetten dit extra kracht bij. De laatste maar liefst tot 41% lager.
Hoe meet je de interne betrokkenheid?
Ben jij ooit blij geweest met ingewikkelde en tijdrovende personeelstevredenheidsenquête of medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)? Nee natuurlijk.
Om die reden gebruikt Bold Move een instrument dat slechts enkele vragen bevat en geen tevredenheid meet maar betrokkenheid.
Ervaar zelf de impact van betrokkenheid
Ook weten hoe je zelf het optimale rendement uit de organisatie haalt en een toegewijde cultuur creëert? Neem contact op.