Geheim ingredient

Betrokkenheid is het geheime ingrediënt voor klantgericht werken

Geen klant is ooit van een bedrijf gaan houden na geholpen te zijn door een medewerker die zelf geen betrokkenheid toont bij zijn of haar bedrijf. Maar hoe krijg je jouw medewerkers zo ver?

Als je medewerkers zich betrokken (engaged) voelen bij het bedrijf, dan laten ze dat op verschillende manieren zien.

  • Een stapje extra doen,
  • overwerken,
  • ondanks een verkoudheid toch komen werken omdat het druk is,
  • een collega bijstaan,
  • de telefoon nog opnemen om 2 minuten voor 5…

Dit is allemaal geen enkel probleem voor een engaged medewerker.

Klanten worden daar blij van

Wanneer een golf van engagement zich door alle lagen van het bedrijf beweegt, blijft dit ook bij de klant niet lang onopgemerkt. Dit uit zich in de klantbeoordelingen die 10% hoger uitvallen. Ook op veel andere gebieden laat dit in positieve zin haar sporen na. Zo stijgt de productiviteit met 17% en valt de gemiddeld behaalde winst zo’n 20% hoger uit. Wanneer alle voorwaarden kloppen, heeft de positieve betrokkenheid ook effect op de gezondheid van het personeel.

Wie rekening houdt met de belangrijkst voorwaarden die medewerkers stellen aan hun betrokkenheid, creëert een sfeer waar iedereen graag deel van uitmaakt en waar niemand verzaakt; laat staan het spreekwoordelijke zinkende schip verlaat.

Dalende percentages op het gebied van personeelsverloop (-25 tot -65% afhankelijk van de branche) en ziekteverzuim zetten dit extra kracht bij. De laatste maar liefst tot 41% lager.

Is betrokkenheid te meten?

Heb je ooit iemand enthousiast zien worden van een ingewikkelde en tijdrovende personeelstevredenheidsenquête? Nee uiteraard. Daarom is het prettig dat er een test bestaat met slechts enkele vragen. Een test die geen tevredenheid (passief) maar engagement (actief, positief) meet.

Een paar van die vragen zijn:

  • Komt het personeel ruim voor aanvang van de dienst al opdagen?
  • Wordt er onderling prettig samengewerkt?
  • Bevelen personeelsleden het bedrijf spontaan aan bij vrienden en kennissen (wist je dat gemiddeld slechts een op de drie medewerkers dat doet)?
  • Ligt het personeelsverloop laag?
  • Slaagt je erin jonge, getalenteerde mensen aan te trekken en te behouden?
  • Draagt het personeel gezamenlijk bij aan maatschappelijke projecten of goede doelen?

Luidt het antwoord bij ieder van de bovenstaande vragen ja? Dan zit jouw bedrijf of organisatie zeker aan de goede kant van de streep. Dit zal een positieve uitwerking hebben op klanten die zich graag verbinden met een betrokken bedrijf.

Ervaar het effect van engagement nu zelf

Het op de eerste plaats zetten van klanten kan alleen als de medewerkers op de eerste plaats staan. Dat klinkt misschien vreemd, maar zo werkt het wel.

Slaag je er niet in zelf het optimale rendement uit de organisatie te halen en een toegewijde cultuur te creëren? Plan direct een kennismakingsgesprek.

Logo Bold Move

Wil jij een (nog) betere manager worden?

Ontvang gratis inspiratiemails met tips, achtergronden en kennis over talenten.

Geen spam. Beloofd.