Een hoog personeelsverloop in een krappe arbeidsmarkt geeft veel werkdruk bij HR- afdelingen in de hele wereld. Vooral recruiters doen in zo’n tijd gouden zaken. Maar het kan nog erger: wat als je minste betrokken en minst bevlogen mensen bij je blijven omdat ze geen betere baan kunnen vinden? Vanwege een wat afgekoelde arbeidsmarkt, een matige economie en een hoge inflatie wordt snel overstappen lastiger. Met als gevolg dat bedrijven straks met medewerkers blijven zitten met minder engagement. Daardoor daalt de productiviteit en stijgen het ziekteverzuim en andere personeelskosten aanzienlijk.
Gallup meet voortdurend wat er gebeurt op de werkplekken van bedrijven en organisaties overal ter wereld. Vaak hebben de ontwikkelingen die Gallup in de US ziet, een voorspellend karakter voor de arbeidsmarkt in de EU. Wat Gallup met name ziet is dat veel medewerkers zich losgekoppeld voelen van hun baan.
Daling van de koppeling
Hybride werken is niet meer weg te denken als arrangement om in te werken. In de praktijk geeft dit wel een uitdaging voor onderlinge communicatie en coördinatie. De fysieke afstand die inherent is aan ‘op afstand werken’ kan ook een emotionele afstand creëren. Dat geldt met name voor volledig remote werkende medewerkers. Over de afgelopen drie jaren daalde het gevoel van verbinding met de missie en visie met ca. 8%.
Wat veroorzaakt deze ontkoppeling?
Volgens Gallup’s State of the Global Workplace 2024 zijn er twee cruciale factoren die de betrokkenheid van medewerkers ondermijnen:
- Onduidelijke verwachtingen
Het meest fundamentele aspect van prestaties op het werk is weten wat er van je verwacht wordt. Zonder heldere verwachtingen is er geen gedeelde standaard voor succes. Organisaties missen een betrouwbare manier hebben om verwachtingen te verduidelijken, teams op één lijn te brengen, prestaties te erkennen en werknemers te helpen ontwikkelen. Gallup’s metingen laten zien dat minder dan de helft van de medewerkers weet wat er van hen verwacht wordt. - Verlies van verbinding met de missie en purpose
De verbinding met de missie en het doel van de organisatie, cruciaal voor intrinsieke motivatie, is sinds medio 2021 sterk gedaald. Managers vormen in organisaties de linking-pin tussen de missie, visie en purpose van de organisatie en de medewerkers. Het is hun taak de communicatie hierover te faciliteren. Het percentage medewerkers dat zich verbonden voelt met de organisatiemissie daalde van 38% in maart 2021 naar een historisch dieptepunt van 30% in februari 2024. Het feit dat steeds meer mensen niet of nauwelijks meer op kantoor werkzaam zijn, lijkt de belangrijkste oorzaak hiervan.
De impact op organisaties
Gallup’s Q12 Meta-Analysis (2024) toont de verschillen tussen organisaties met een hele hoge en lage betrokkenheid:
- 13% lagere productiviteit;
- 23% lagere winstgevendheid;
- 51% hoger personeelsverloop zodra de arbeidsmarkt aantrekt.
Deze trend manifesteert zich ook in Nederland. De Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 van TNO en CBS bevestigt vergelijkbare patronen in Nederlandse organisaties.
Twee concrete oplossingen
1. Heldere verwachtingen
Managers moeten terug naar de basis: voer tweezijdige gesprekken met teamleden om verwachtingen helder te krijgen. Volgens Gallup’s Manager Experience Report worden verwachtingen duidelijk als ze:
- In samenwerking met medewerkers worden opgesteld;
- Aansluiten bij teamdoelen;
- Regelmatig worden besproken;
- Rekening houden met werkdruk en welzijn.
2. Verbinding met de missie en purpose
De missie en waarden van de organisatie dienen allereerst betekenis te hebben of krijgen in de dagelijkse praktijk:
- Medewerkers hebben hulp nodig bij het vertalen van wat zij bijdragen aan het grotere geheel. Dit is het werk van managers;
- Vraag medewerkers regelmatig te delen wat hen trots maakt op hun werk;
- Zorg dat ervaringen van medewerkers met de organisatie, de missie en waarden ook écht weerspiegelt. Je kunt veel beter niet-communiceren over visie en waarden die je in de praktijk totaal niet waarmaakt.
Dit artikel is gebaseerd op een artikel van Gallup (origineel).