Feedback heeft sterk effect op engagement en verloop

Effectieve feedback van een manager naar een medewerker helpt de medewerker om effectiever te worden. Maar is die intentie wel duidelijk? Want als iemand feedback ontvangt en deze feedback als “negatief” of zelfs “demotiverend” overkomt, is de kans groot dat zijn of haar ‘engagement’ (1) met tientallen procenten daalt. Ook stijgt de kans sterk dat zo iemand actief gaat solliciteren.

Feedback bevat soms negatieve informatie. Resultaten die tegenvielen. Acties die verkeerd afliepen. Woorden die niet goed werden ontvangen… Daar is op zichzelf niet veel aan te doen. Maar uit een Workplace onderzoek (2) van Gallup blijkt dat vooral Management Talent Blueprint Bold Movede manager faalt als hij of zij de medewerker met een verkeerd gevoel achterlaat. In plaats van na te denken over het verbeteren van zichzelf, zakt de motivatie van de medewerker die zich gedemotiveerd voelt door de feedback naar een dieptepunt. Slechts 10,4% van alle medewerkers die zich door de feedback negatief voelt, is nog engaged. Grote kans dat hij op zoek gaat naar een andere baan. Vier op de vijf medewerkers gaat na negatieve feedback actief of passief op zoek.

Effectief?

De medewerker die de feedback zo heeft geïnterpreteerd dat hij geïnspireerd raakt om te verbeteren en tevens denkt te weten hoe hij dat het best kan doen, heeft een bijna 4x grotere kans op engagement dan zijn gekwetste collega. Slechts 3,6% van de geïnspireerde medewerkers zoekt actief naar een andere baan. En slechts 14,5% van alle managers is het er sterk mee eens dat ze zelf effectief zijn in het geven van feedback.

Tips van Gallup zijn:

  • Begin (bijvoorbeeld een beoordelingsgesprek) met de successen en overwinningen.
  • Wees daarnaast zo specifiek mogelijk in de punten die echt beter kunnen.
  • Maak van gemaakte fouten (die erbij horen) een leerervaring. Vraag naar wat de medewerker van de fout heeft geleerd?Medewerkers waarderen een coach die ze helpt elke dag te verbeteren.
  • Ook de regelmaat van gesprekken (Gallup schrijft eens per week voor) helpt om goed met elkaar in connectie te blijven.
  • Een advies van Bold Move is om in plaats van Feedback, Feedforward te geven. Daarbij valt het schadelijke ‘schuld / schaamte’ element van feedback weg en geef je eigenlijk alleen een suggestie om in de toekomst zaken anders aan te pakken. Dat kan niet anders worden geïnterpreteerd dan als coaching.

In het Bold Move Leiderschapsprogramma maken we graag gebruik van dergelijk onderzoek om evidence based te leren managen. Vraag ons hier gerust naar.

(1) Engagement: Employee Engagement kan het best worden vertaald met bevlogenheid over je werk en betrokkenheid bij je werkgever.

(2) Origineel artikel

Interesse in een vrijblijvend gesprek?

Invalid Email
Invalid Number

Laat een reactie achter





error: Waarschuwing: De inhoud is beveiligd