De directe gevolgen van engagement

Uw managers en medewerkers vormen hét visitekaartje en het gezicht van uw organisatie. Geen klant is ooit van een bedrijf gaan houden na geholpen te zijn door een medewerkers die zelf niet van zijn of haar bedrijf houdt. Wanneer uw medewerkers zich engaged voelen, uit zich dat op tal van manieren. Een stapje extra doen, overwerken, ondanks een verkoudheid toch komen werken omdat het druk is, een collega bijstaan, de telefoon nog opnemen om 2 minuten voor 5… Dit is allemaal geen enkel probleem voor een engaged medewerker.

Wanneer een golf van engagement zich door alle lagen van het bedrijf beweegt, blijft dit ook bij de klant niet lang onopgemerkt. Dit uit zich in de klantbeoordelingen die 10% hoger uitvallen zodra er een hogere mate van engagement heerst. Ook op veel andere gebieden laat dit in positieve zin haar sporen na. Zo stijgt de productiviteit met 17% en valt de gemiddeld behaalde winst zo'n 20% hoger uit.

Wanneer alle voorwaarden kloppen, heeft dit tevens impact op de gezondheid van het personeel. Door rekening te houden met de belangrijkst voorwaarden die medewerkers stellen aan hun engagement, wordt een sfeer gecreëerd waar iedereen graag deel van uitmaakt zonder dat iemand verzaakt; laat staan het spreekwoordelijke zinkende schip verlaat. Dalende percentages op het gebied van personeelsverloop (-25 tot -65% afhankelijk van de branche) en ziekteverzuim zetten dit extra kracht bij. De laatste maar liefst tot 41% lager.

Het interne engagement meten?

Heeft u ooit iemand enthousiast zien worden van een ingewikkelde en tijdrovende personeelstevredenheidsenquête? Precies! Wij ook niet. Daarom gebruiken wij een instrument dat slechts enkele vragen bevat en geen tevredenheid (passief) maar engagement (actief, positief) meet. Voor nu kunt u een aantal eenvoudige, indicatieve vragen gebruiken:

  • Komt het personeel ruim voor aanvang van de dienst al opdagen?
  • Wordt er onderling prettig samengewerkt?
  • Bevelen uw personeelsleden het bedrijf spontaan aan bij vrienden en kennissen (slechts 1/3e van uw medewerkers doet dat gemiddeld)?
  • Ligt het personeelsverloop laag?
  • Slaagt u erin om jonge, getalenteerde mensen aan te trekken en te behouden?
  • Draagt uw personeel gezamenlijk bij aan maatschappelijke projecten of goede doelen?

Luidt het antwoord bij ieder van de bovenstaande vragen volmondig: ja? Dan zit u zeker aan de goede kant van de streep. Dit zal een positieve uitwerking hebben op de klant die zich graag verbindt aan een engaged bedrijf.

Ervaar de impact van engagement nu zelf!

Het op de eerste plaats zetten van uw klanten kan alleen als u uw medewerkers op de eerste plaats zet. Dat klinkt misschien vreemd maar zo werkt dat wel. Slaagt u er niet in om zelf het optimale rendement uit uw organisatie te halen en een toegewijde cultuur te creëren? Plan direct een kennismakingsgesprek en we denken graag met u mee.

De directe gevolgen van engagement

Uw managers en medewerkers vormen hét visitekaartje en het gezicht van uw organisatie. Geen klant is ooit van een bedrijf gaan houden na geholpen te zijn door een medewerkers die zelf niet van zijn of haar bedrijf houdt. Wanneer uw medewerkers zich engaged voelen, uit zich dat op tal van manieren. Een stapje extra doen, overwerken, ondanks een verkoudheid toch komen werken omdat het druk is, een collega bijstaan, de telefoon nog opnemen om 2 minuten voor 5… Dit is allemaal geen enkel probleem voor een engaged medewerker.

Wanneer een golf van engagement zich door alle lagen van het bedrijf beweegt, blijft dit ook bij de klant niet lang onopgemerkt. Dit uit zich in de klantbeoordelingen die 10% hoger uitvallen zodra er een hogere mate van engagement heerst. Ook op veel andere gebieden laat dit in positieve zin haar sporen na. Zo stijgt de productiviteit met 17% en valt de gemiddeld behaalde winst zo'n 20% hoger uit.

Wanneer alle voorwaarden kloppen, heeft dit tevens impact op de gezondheid van het personeel. Door rekening te houden met de belangrijkst voorwaarden die medewerkers stellen aan hun engagement, wordt een sfeer gecreëerd waar iedereen graag deel van uitmaakt zonder dat iemand verzaakt; laat staan het spreekwoordelijke zinkende schip verlaat. Dalende percentages op het gebied van personeelsverloop (-25 tot -65% afhankelijk van de branche) en ziekteverzuim zetten dit extra kracht bij. De laatste maar liefst tot 41% lager.

Het interne engagement meten?

Heeft u ooit iemand enthousiast zien worden van een ingewikkelde en tijdrovende personeelstevredenheidsenquête? Precies! Wij ook niet. Daarom gebruiken wij een instrument dat slechts enkele vragen bevat en geen tevredenheid (passief) maar engagement (actief, positief) meet. Voor nu kunt u een aantal eenvoudige, indicatieve vragen gebruiken:

  • Komt het personeel ruim voor aanvang van de dienst al opdagen?
  • Wordt er onderling prettig samengewerkt?
  • Bevelen uw personeelsleden het bedrijf spontaan aan bij vrienden en kennissen (slechts 1/3e van uw medewerkers doet dat gemiddeld)?
  • Ligt het personeelsverloop laag?
  • Slaagt u erin om jonge, getalenteerde mensen aan te trekken en te behouden?
  • Draagt uw personeel gezamenlijk bij aan maatschappelijke projecten of goede doelen?

Luidt het antwoord bij ieder van de bovenstaande vragen volmondig: ja? Dan zit u zeker aan de goede kant van de streep. Dit zal een positieve uitwerking hebben op de klant die zich graag verbindt aan een engaged bedrijf.

Ervaar de impact van engagement nu zelf!

Het op de eerste plaats zetten van uw klanten kan alleen als u uw medewerkers op de eerste plaats zet. Dat klinkt misschien vreemd maar zo werkt dat wel. Slaagt u er niet in om zelf het optimale rendement uit uw organisatie te halen en een toegewijde cultuur te creëren? Plan direct een kennismakingsgesprek en we denken graag met u mee.

Laat een reactie achter